20080102

Bukken Bruse-ulykken

«Bukken Bruse»-ulykken skjedde 2. oktober 1948 og kostet 19 mennesker livet.
Et norsk firemotors sjøfly av typen Short Sandringham VI (reg. LN-IAW), med navnet «Bukken Bruse» og tilhørende Det Norske Luftfartselskap (DNL), var på vei fra Fornebu til Hommelvik ved Trondheim med 38 passasjerer og en besetning på fem. Da flyet skulle lande i Hommelvika i Trondheimsfjorden var været dårlig. Høyre pontong traff sjøen så kraftig at den knakk. Flyet hellet over på høyre side og høyre vinge traff vannet. Deretter tippet flyet over og fronten ble ødelagt i det kraftige sammenstøtet med vannet og en flyvertinne ble drept umiddelbart. Forreste delen av flyet ble raskt fylt med vann. 16 av passasjerene og tre av besetningen døde. De av passasjerene som ikke druknet var de som satt bakerst i flyets røykeavdeling, deriblandt den kjente filosofen og samfunnskritikeren Bertrand Russell, som skulle til Trondheim og holde foredrag i Studentersamfundet.



Hadde flyhavariet noen filatelistiske konsekvenser?
Noen av sendingene som fulgte flyet ble reddet. Og disse fikk påsatt et enlinjes horisontalt stemplel med ordlyden ”Post fra Bukken Bruse”. Det er grunn til å tro at kun meget små mengder post ble berget i land, og stemplet er sikkert sjeldent. Her vises et eksemplar av en konvolutt som var med flyet. Det er et brev avsendt Oslo den 1. oktober 1948. Konvolutteen skulle til Herr Einar Weholdt i Trondheim. Konvolutten er selvsagt en del beskadiget og bærer preg av å ha ligget i vann. Skriften er utflytende og frimerket er blitt borte. Det er et tydelig stempel på konvolutteten : Post fra ”Bukken Bruse” På baksiden av konvolutten er det satt på en postoblat for å prøve å lukke konvolutten. Det samme stemplet er brukt fire ganger på baksiden. Mottakeren hadde ingen glede av å motta dette brevet, da hele teksten er uleselig på grunn av oppholdet i vannet.

Kilder :
no.wikipedia.org
Aftenposten : artikkel av Don Filatelico i Frimerke-spalten 1977